پی‌پل یکی از بزرگترین شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در سرتاسر جهان می‌باشد. سامانهٔ پی‌پال پرداخت و انتقال وجه را از طریق اینترنت و به صورت آنی ممکن می‌سازد، به طوری که کاربران از طریق حساب‌های مجازی یا الکترونیکی خود می‌توانند در شبکه ای بسیار ایمن و با سرعت بالا پول خود را انتقال دهند و به خرید و فروش ارز در شبکه اینترنت بپردازند.

نحوه کار کردن پی پال

پی پال به کاربران امکان باز کردن حساب‌های مجازی یا الکترونیکی در وب سایت PayPal.com می‌دهد. به طوری که تنها با یک ایمیل و اطلاعات شخصی امکان ایجاد یک حساب کاربری را به ارمغان می‌آورد. پس از ایجاد اکانت کاربری و اتصال یک حساب بانکی به پی پال و Verify کردن حساب کاربری خود می‌توانید از پی پال استفاده کنید. درواقع می‌توانید از طریق پی پال خرید کرده، به حساب دیگران به شرطی که حساب کاربری پی پال دارند، پول انتقال دهید و برعکس. همچینین می‌توان انتقال پول از کارت نقدی یا اعتباری به اکانت پی پال و بالعکس و ریفاند بخشی یا کل مبلغ دریافت شده در یک تراکنش از دیگر امکانات پی پال می‌باشد. پی پال برای این خدمات، کارمزد 2 تا 4 درصدی از کاربران خود دریافت می‌کند. از آنجایی که خدمات پی پال، بسیار امن و سریع می‌باشد، بنابراین ارزش کارمزد را دارد.

حساب کاربری در پی پال در ایران

ایجاد اکانت کاربری در پی پال برای کاربران ایرانی برخلاف دیگر کشورها تقریبا غیر ممکن می‌باشد. به دلیل تحریم بودن ایران، کاربران ایرانی نمی‌توانند از پی پال استفاده کنند. به دلیل ممنوع بودن استفاده کاربران ایرانی از پی پال، اگر پی ‌پال تشخیص دهد که کاربر، ایرانی است می‌تواند حساب کاربری فرد را مسدود کند.

حساب‌های کاربری پی پال

هنگامی که کاربر یک حساب کاربری ایجاد می‌کند باید نوع حساب خود را نیز مشخص کند. سه نوع حساب کاربری Premier، Personal و یا Business در پی پال فراهم شده است که می‌توان در صورت نیاز، هریک از انوع حساب را به نوع دیگر تغییر داد. دو نوع Premier و Business دارای امکانات بیشتری نسبت به نوع Personal می‌باشند.

محدودیت‌ها و معایب پی پال

پی پال با وجود ویژگی‌های خوب دارای یکسری محدودیت‌ها نیز می‌باشد. برای مثال، پی پال برخلاف بانک‌ها به کاربران خود وام نمی‌دهد، هیچ سودی برای حساب‌های کاربران واریز نمی‌کند، اگر بین کاربران پی پال درگیری ایجاد شود، خود پی پال بدون هیچ‌گونه پاسخگویی براساس داوری خود، حساب‌های کاربری را مسدود می‌کند و موجودی حساب را ضبط می‌کند. این درحالی است که برای پیگیری این موضوع، کاربران مجبور هستند هزینه زیادی را متحمل شوند و از آنجایی که قوانین پی پال محدود به قوانین کشور آمریکا می‌باشد، اساسا پیگیری این موضوع عملی نمی‌باشد.