وقتی چاپگر را روشن می کنیم، اکثر ما می بینیم که دستگاه به درخواست های ما پاسخ نمی دهد. ممکن است دلایل مختلفی برای کار نکردن چاپگر وجود داشته باشد، اما همه آنها تنها پس از عیب یابی صحیح دستگاه قابل حل هستند. در این مقاله به برخی از مشکلات رایجی که باعث از کار افتادن پرینتر می شود، می پردازیم. برای یافتن پاسخ این سوال که چرا چاپگر کار نمی کند، برای اطلاع از قیمت دستگاه کپی با آوافرهنگ همراه باشید.

چرا چاپگر کار نمی کند و فایل های لازم را چاپ نمی کند؟

چنین مشکلاتی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، بنابراین بهتر است برای حل این مشکل از بررسی های اولیه شروع کنید. برای شروع، بهتر است ببینید چراغ خطای چاپگر روشن است یا خیر. پس از آن باید موارد زیر را بررسی کنیم:

1. در مرحله بعد، باید مطمئن شویم که کاغذ در جای خود قرار دارد

2. محفظه کارتریج نباید خالی باشد

3. کابل USB به دستگاهی که می خواهیم چاپ کنیم وصل می شود یا می توان آن را به صورت بی سیم وصل کرد. (اگر چاپگر برگه ای را چاپ نمی کند، بهتر است به جای اتصال بی سیم از کابل USB استفاده کنید.)

در همین حال، لازم به ذکر است که گاهی اوقات برای دستیابی به نتیجه باید حالت چاپگر پیش فرض را برای چاپگرهای قدیمی انتخاب کنید. برای انجام این کار، کنترل پنل ویندوز را باز کنید و به «دستگاه‌ها و چاپگرها» بروید، سپس روی چاپگری که می‌خواهید از آن چاپ کنید کلیک راست کرده و «set as default» را انتخاب کنید تا آن را به عنوان حالت چاپ پیش‌فرض تنظیم کنید. (مطمئن شوید که دستگاه صحیح را انتخاب کرده اید).

برای شناسایی مشکلات چاپگر، مایکروسافت یک بخش راهنما به نام Print Troubleshooter دارد که به کاربر در حل مشکلات خاص کمک می کند. برای استفاده از این برنامه روی دکمه Repair کلیک کنید و از دستورالعمل های مایکروسافت برای دانلود و اجرای برنامه استفاده کنید. همچنین می توانید به قسمت Control Panel رفته، Devices and Printers را انتخاب کرده و روی نماد چاپگر خود کلیک راست کرده و گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید.

شرکت های دیگری مانند HP و Canon نیز دستورالعمل هایی را برای کاربران ارائه می دهند. به عنوان مثال، اچ پی بخشی به نام Print Doctor and Diagnostics دارد که به کاربران کمک می کند ریشه مشکلات چاپ را پیدا کنند. کانن ویدیوهایی را برای راهنمایی کاربران گردآوری و ارائه کرده است.

چگونه کیفیت صفحه چاپ شده را افزایش دهیم؟

برای به دست آوردن یک برگه چاپی خوب با کیفیت مناسب، ابتدا باید به اندازه صفحه وب توجه کنید، زیرا صفحات وب معمولا اندازه های مختلفی دارند و تغییر اندازه بر اساس عرض به عهده کاربر است. و طول کاغذ کاربران گرامی برای اطمینان از کیفیت صفحه چاپ شده می توانند با استفاده از ابزار Preview در اینترنت اکسپلورر آن را مشاهده کرده و سپس اقدام به چاپ صفحه مورد نظر نمایند. برای مثال می توانید از ابعاد 2*4. (2*4) استفاده کنید. (برای چاپ محتوای وب، انتخاب حالت عریض یا افقی نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.)

وقتی صفحه ای که به آن نگاه می کنید بزرگتر از صفحه ای است که می خواهید چاپ کنید، اینترنت اکسپلورر گزینه ای به نام shrink adjust برای تنظیم اندازه به اندازه دلخواه ارائه می دهد. هنگام چاپ اطلاعات خاص مانند برخی از نتایج، اطلاعات شخصی، سوابق و غیره، معمولاً بهتر است از یک نماد چاپگر کوچک و یک نماد چاپی که در یک صفحه قرار دارد استفاده کنید.

دلیل بیرون آمدن کاغذ سفید از چاپگر چیست؟

اگر دستگاه شما با این مشکل مواجه شد، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. کنترل پنل Enda

2. در بخش Devices and Printers، روی چاپگر خود کلیک راست کنید.

3. سپس گزینه Printing Preferences را انتخاب کنید.

4. اگر گزینه فعال یا غیرفعال کردن Separator Pages را نمی بینید، روی چاپگر کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.به عنوان مثال، در چاپگر HP خود، روی چاپگر دوبار کلیک کنید. و اگر روی Customize کلیک کنید، می توانید به منوی پیشرفته بروید. بخش تنظیمات

5. در این قسمت باید یک دکمه تقسیم صفحه سفارشی را ببینید و در نهایت شروع به راه اندازی کنید.

چرا کاغذ در چاپگر گیر می کند؟

اگر گیر کردن کاغذ در چاپگر وجود داشته باشد، احتمالاً یک تکه کاغذ در جایی در چاپگر گیر کرده است (به خصوص در قسمت تغذیه کاغذ). برای یافتن این ورق کاغذ می توانید قسمت های مختلف چاپگر را بررسی کنید.

اگر یک صفحه زیر دستگاه شما وجود دارد، می توانید از آن برای پاک کردن کاغذ کثیف استفاده کنید. بهتر است ورقه هایی را که برای چاپ استفاده می کنید در مکانی خشک نگهداری کنید زیرا چاپگرهای قدیمی می توانند رطوبت را جذب کنند و در هنگام دریافت یک یا چند ورق آن را در داخل محبوس کنند.

چگونه با استفاده از چاپگر یک فایل را روی دستگاه های دیگر چاپ کنیم؟

اگر کاربران می خواهند اسناد را با استفاده از تبلت iPad، iPhone یا iPod Touch خود چاپ کنند، ابتدا باید از اتصال بی سیم مناسب اطمینان حاصل کنند و مطمئن شوند که دستگاه از ویژگی Air Print پشتیبانی می کند. این به این دلیل است که بسیاری از مدل‌ها، به‌ویژه مدل‌های قدیمی‌تر، از عملکرد Air Print پشتیبانی نمی‌کنند. این تابع اگر می خواهید اسناد را چاپ کنید، اگر سیستم شما مک است، می توانید از Handy Print برای تبدیل آن به چاپگر Air Print استفاده کنید. برای انجام این کار، می توانید از Printer Pro، یک برنامه برای دستگاه های iOS استفاده کنید.

اما اگر می خواهید سندی را با گوشی، تبلت و غیره سامسونگ چاپ کنید، باید از اپلیکیشن Google Cloud Print استفاده کنید. می توانید این برنامه را از گوگل پلی دانلود کنید، سپس با استفاده از مرورگر گوگل کروم در رایانه شخصی خود به منو> تنظیمات> تنظیمات پیشرفته بروید و روی Manage کلیک کنید. با این مراحل می توانید پس از اتصال چاپگر به سیستم دسکتاپ و روشن کردن گزینه Delivery، سند مورد نیاز خود را با استفاده از دستگاه اندرویدی خود چاپ کنید.

دلیل کیفیت پایین صفحه چاپی چیست؟

گاهی اوقات کارتریج های جوهر در یک چاپگر جوهر افشان مسدود می شوند و باعث می شود چاپگر رنگ ها را نادرست توزیع کند یا برگه های بی کیفیت را چاپ کند. روش تمیز کردن هد در چاپگرهای مختلف متفاوت است. برخی از چاپگرها دارای گزینه ای در کنترل پنل چاپگر هستند و در سایر چاپگرها نرم افزار چاپگر این گزینه را در اختیار کاربر قرار می دهد.

چاپگرهای جوهرافشان HP یک صفحه اصلی برای کاربران ویندوز 8 دارند تا با کلیک روی دکمه Maintenance، سر چاپگر را تمیز یا تراز کنند. راه حل دیگر این مشکل تعویض سر درایو است که در این صورت باید کارتریج درایو نیز تعویض شود. کاربران گرامی به یاد داشته باشید که برخلاف دستگاه های کپی، کیفیت کاغذ مورد استفاده برای چاپ تاثیر بسزایی در کیفیت و نتیجه کار دارد.

چه زمانی کارتریج دستگاه باید تعویض شود؟

به طور معمول، همه چاپگرها قبل از تمام شدن کارتریج ها، پیامی در مورد این وضعیت به کاربر نشان می دهند. در موسسات و اداراتی که از این وسیله زیاد استفاده می شود، کارتریج معمولا در چند ساعت خشک می شود اما در مصارف خانگی حدود چند هفته (بسته به کاربرد دستگاه) طول می کشد. آنچه کاربر باید به آن توجه کند این است که بلافاصله پس از دریافت پیام، کارتریج را تعویض کند. کاربران گرامی توجه داشته باشید تا زمانی که رنگ آن تمام نشده یا چاپ متوقف نشده است، کارتریج جدید نصب نکنید.